اختبار في مادة: الاختصاص (اللغة الفرنسية)
موضوع المسابقة المهنية للاتحاق برتبة مفتش مادة اللغة الفرنسية للتعليم المتوسط 2016 من هنــــــــــا Texte :
Tout enseignant est confronté régulièrement aux cas d’élèves qui « ne sont pas en phase », « ne déclenchent pas », « ne voient pas où l’on veut en venir » … Ces constats souvent formulés renvoient – lorsqu’on ne veut pas retenir les seules explications déterministes liées aux facteurs socioculturels et psychoaffectifs – à une origine qui se situe dans une passivité ou une confusion mentale de l’élève vis-à-vis de l’activité scolaire.
Lorsqu’on considère en eux-mêmes les obstacles relatifs à la mise en situation d’apprentissage effective, lorsqu’on compare les procédures particulières de ces enfants et les exigences déterminées par les situations d’apprentissage, l’observation fait apparaître – en particulier – l’absence ou l’insuffisance ou l’inefficacité d’une activité mentale autonome et cohérente avec les contraintes et la nature des tâches demandées.
On en connaît les effets diversifiés : un manque d’implication qui va du retrait jusqu’au rejet, des mécanismes de réflexion bloqués et inadéquats …
On en connaît aussi les réponses pédagogiques les plus fréquentes : face à ces difficultés, les enseignants recourent le plus souvent à des remédiations en termes de renforcement didactique, de variation pédagogique ou d’entraînement méthodologiques. Or, il faut bien reconnaître parfois – et principalement pour les mêmes élèves – la piètre efficacité d’un soutien qui souvent renforce la pression du contenu, les limites d’une pédagogie active plus concrète et la trop grande généralité d’un entraînement méthodologique voulant adapter l’enfant aux tâches scolaires …
Dans le cadre d’une démarche de différenciation des apprentissages, ne pourrait-on pas concevoir un temps d’apprentissage cognitif spécifique, situé en parallèle mais au service des activités didactiques ? Ce temps autonome ne pourrait-il pas jouer un rôle de déclencheur, d’activation et de structuration ?
Ne contribuerait-on pas ainsi à rejeter « l’attitude passive acceptante » à l’égard d’enfants dont les difficultés témoignent qu’une intention d’éducation cognitive est souhaitable pour eux ?
Il y avait donc lieu de centrer la réflexion et la pratique sur des opérations générales et des outils de pensée, activés et développés certes (implicitement) par l’apprenant au cours des processus d’acquisition des savoirs. L’hypothèse était faite qu’une intervention pédagogique sur ces processus de pensée – pour les « sortir » de leur caractère implicite – améliorerait, par là-même, le fonctionnement intellectuel des élèves et leur fournirait les clés d’une meilleure appropriation des savoirs scolaires.
Jean-Loup HERAUD et Marc PROUCHET, in Penser pour Apprendre, éd. Hatier 1999
Questions
1- Résumez le texte au quart de sa longueur.
2- Quelles sont les conduites traduisant les « résistances aux apprentissages » :
- Envers l’adulte (enseignant-parents) ?
- Envers les autres enfants ?
- Face à son travail ?
3- Comment lutter contre ces « résistances aux apprentissages » ?
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اختبار في مادة: الاختصاص (اللغة الانجليزية)
موضوع المسابقة المهنية للاتحاق برتبة مفتش مادة اللغة الانجليزية للتعليم المتوسط 2016 من هنــــــــــا
Development for Survival and Progress
A teacher can and should advance in professional expertise and knowledge throughout his or her career, and such advances do not depend on formal courses or external input. You have within your own teaching routine the main tools for personal progress: your own experience and your reflections on it, interaction with other teachers in your institution. Teacher development takes place when teachers, working as individuals or in a group, consciously take advantage of such resources to forward their own professional learning.
Ongoing teacher development is important not only for your own sense of progress and professional advancement; in some situations it may even make a crucial difference between survival and dropping out.
The first year of teaching, for example, can be very stressful. This is true particularly, though not only, of those teaching large heterogeneous classes of children or adolescents in schools. Difficult first years cause some new teachers to leave the profession; and even many of those who remain find their original confidence and optimism significantly, if temporarily, undermined.
There is also a problem of professional survival in later years of one’s career, caused by the phenomenon known as “burn-out”. This is not so much a feeling of failure as one of disillusionment, boredom, loss of momentum. Burn-out usually comes on gradually, although it may be accelerated by personal crises such as family or financial problems. Sometimes burn-out may be ended only by retirement or a change of profession, but it may also be prevented or cured by deliberate action on the part of the teacher.
Constant teacher development and progress can forestall or solve problems caused by both first-year stress and later burn-out. More positively, it is a necessary contributor to your success and satisfaction in professional work today, and to your career in the future as teacher and/or in other allied professions: materials writer, trainer, author, researcher. By Penny Ur
Questions
1. Answer the following questions :
a. What do “can” and “should” imply in the writer’s statement given at the beginning
of the text? (1 pt)
b. What implications do “reflections” and “interaction” (§1) have on teachers’
development? (1,5 pts)
c. What does the writer mean by “survival” and “dropping out”? (1,5 pts)
d. How can teacher development help reduce stress level? (1,5 pts)
e. Based on your experience how would you advise a novice teacher to be more efficient?
(1,5 pts)
2. Explain the following: (2 pts)
a. expertise (§1) b. heterogeneous (§3) c. burn-out (§3) d. forestall (§5)
3. Transcribe phonetically the following words: (1 pt)
a. expertise b. knowledge c. caused d. deliberate
4. Insert the missing words in the appropriate place in the paragraph below: (1 pt)
The first job for a new is a time of powerful learning. Ideally, it presents the to try out ideas that have been generated based on the reading, discussion and they have had in their course work and on field placements. They can then use the gained from their own and their new colleagues experience to inform their future efforts.
5. Answer the following questions: (3 pts)
a. What does “SARS” stand for? What importance has it in planning learning?
b. What learning competencies are targeted in the Middle School Curriculum of English?
Explain each of them briefly.
c. State four (04) criteria of a good test.
6. Written expression(6 pts)
How can the practice of reflective teaching promote professional development in each of the constituents of teacher education – knowledge, skills, attitude and awareness?